1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.
  2. Seuraavat Twitch-streamit: Hyvää Joulua ja Menestystä Vuoteen 2019!

Kortti tuo, Kortti vie!

Keskustelu osiossa 'Blogit ja projektit' , aloittajana Cerf83, 14.3.2017.

1. Kyyberi

Kyyberi Well-Known Member
    Ylläpidon jäsen Poker Coach Moderator

Saadut kiitokset:
    2 746
    Komppaan maikkia, melko väkevää tavaraa!

2. Ghaleon

Ghaleon Well-Known Member
    Poker Coach

Saadut kiitokset:
    3 706
    Toi turnin liidi ei vaikuttas kovin isolta virheeltä vaikka sitä ei täs omaakaan, koska kuitenkin sen verta vähän takana et saadaan helposti loput sisään yhellä betsillä. Mut varmaan jos tutkittas samaa spottia syvemmillä stackeillä niin toi turnin liidi muodostus huomattavasti isommaksi seikaksi.

3. Cerf83

Cerf83 Well-Known Member

Saadut kiitokset:
    437
    Tämähän tuntui olleen jopa järjestäjillekin epäselvää, he keskustelivat aiheesta todella pitkää paikanpäällä ja itse kuulin kuinka paikalla ilmeisesti keikkahommista Yhdysvalloista ollut työntekijä sanoi juuri että rahoja pitäisi palauttaa ja hänen mukaansa x-paikassa jossa hän oli ollut töissä oli tehty niin. Itse kun olin ostamassa lippua kysyin myös, saadaanko cappi täyteen ja silloin sanottiin että varmasti saadaan jne. Pelaajana kokemukseen negatiivisesti vaikutti juuri tuo sählääminen, kun rekisteröitymisaika oli ummessa järjestäjät aloittivat ison palveeramisen pelaajien edessä siitä mitä nyt tehdään kun cappi ei täyttynyt ja homma myöhästyi tosi pahasti, lisäksi koko paikanjakokin oli tehty tosi sekavasti. Esimerkiksi omalta kohdalta kun kysyin paikkaani, minulle sanottiin pöytä, x paikka 1 ja kun menin pöytään, minulta kysyttiin onko paikkani a tai b jos oikein muistan ja minun piti mennä takaisin tarkistamaan se järjestäjiltä ennen kuin pääsin pöytääni.

Tosiaan ihan hauska kokemus, mutta ei voi hyvää arvosanaa antaa järjestäjille ainakaan informaation jakamisesta, aikataulussa pysymistä eikä yleisesti järjestelyistä turnauksen osalta (muut turnaukset ok järjestelyiltään). Tuon kokemuksen pohjalta ei tosiaan mieli tee HU-turnaukseen livessä lähitulevaisuudessa,

4. Cerf83

Cerf83 Well-Known Member

Saadut kiitokset:
    437
    Tuli taas vuodenvaihtumisen kunniaksi matkustettua Bahamalle, tarkoituksena pääasiallisesti lomailu kuten aina. Siinä sivussa kuitenkin oli huonon sään sattuessa tarkoitus pelata joitakin turnauksia ja käteispeliä, Bahama kuitenkin mielenkiintoinen paikka PCA:n aikaan siinä mielessä että mukana täysien turistipelaajien lisäksi ihan maailman eliittiin kuuluvaa pelaajistoa, joita eksyy myös kiitettävästi sivuturnauksiin, lisäksi mukana Yhdysvaltojen puolelta myös ns. liveammattilaistyylisiä pelureita joiden tyyli poikkeaa nettipeleissä totutuista.

Jätän tässä lähinnä lomailun sivuasialle ja keskityn niihin vähiin peleihin joita pelasin.. Lyhyesti kuitenkin mainittuna aloitin matkani lentämällä Frankfurttiin, jossa vietin uudenvuoden ja 1.1 sitten lensin suoralla lennolla Bahamalle. Ensimmäinen viikko meni kokonaan lomailussa ja ensimmäisen siirron pokerin suhteen tein sitten käteispeleihin sään ollessa varsin karmea paikanpäällä. Olin lukenut että käteispelien rake oli 5% ja lisäksi löysin mystisen merkinnän @3$ jonka itse oletin tarkoittavan 3 dollarin cappia. Kyselin merkitystä mm. tämän paikan chatissa ja muualla ja kaikki sanoivat sen tarkoittavan 3 dollarin cappia. Tämä mielessä menin käteispeleihin ja itseasiassa olin varsin tyytyväinen rakenteeseen, olin varsin samantyyppiseen rakenteeseen liittyen tehnyt simulaatioita ja preflopstrategiani piti olla kohtuullisen toimiva...

Päätin aloittaa pohjalta ja menin huvikseni kokeilemaan livepelikuntoani 2/1 käteiseen noin 150bb sisäänostolla. Peli tuntui sujuvan varsin hyvin, nopeasti huomasin että juuri kenellään vastustajista ei tuntunut olevan hajua miten peliä pitäisi pelata edes alkeellisella tasolla. Limppailua, mielipuolisen laajaa cbettailua positiota vastaan, donkbetsailua järjettömiin pöytiin jne. näkyi jatkuvasti. Peli tuntui sujuvan hyvin, parin tunnin päästä vaan aloin katselemaan tarkemmin stäkkiäni ja aloin ihmettelemään miksen ole kauheasti voittanut vaikka tuntemus oli sellainen että rahaa pitäis olla paljon enemmän takana. Tässäkohdin alkoi palaset loksahtelemaan paikalle, muistin aiemmin jonkun toisen pelaajan valitelleen kovasta rakesta ja pyysin infoa itse rakesta... Tajusin jotain aivan uskomatonta @3 ei tarkoittanutkaan 3 dollarin cappia vaan jokaiselta nähdyltä flopilta otettiin 3 dollaria potista, joten olin jokaisella flatillani ja bb puolustuksellani siis tunkittanut käytännössä valtavasti rahaa Starssille, lisäksi suurella prosentilla löysimmistä avauksistani, lisäksi avauskokoni oli ollut huono tuohon peliin... Eipä ihmekään että vaikka vastustajat olivat olleet äärimmäisen heikkoja, ei voittoa kauheasti ollut tullutkaan.

Päätin kuitenkin huvin vuoksi istua juomani loppuun asti ainakin pelissä. Tänä aikana näinkin ehkä tietyllä tapaa hauskimman potin mitä koskaan olen livepokerissa nähnyt, eräs samassa hotellissa kanssani asunut valas limppasi utg:stä käden, koko pöytä kippasi ja bb sökötti, potissa siis 2d limppi+1d sb ja 2d bb=5d floppi oli joku merkityksetön jossa bb sökötti ja limppari teki betsauseleen joka sai bbn kippaamaan heti. betsaaja veti eteenliikuttamansa betsin taakse ja 5dollarista otettiin rake 3d, eli alkuperäinen korottaja sai 2 dollaria takaisin, josta hän antoi 1d tipin jakajalle... Joten hän oli sijoittanut 5 dollariin 2 dollaria, voitti potin 3d rake ja 1d tippi vähennettiin jonka jälkeen hän sai 1 dollaria "voittoa" eli hävisi dollarin vaikka voitti potin! Tämä kuvastaa hyvin kuinka järkevä peli oli...

Seuraavana iltana päätin vielä yrittää yhdesti käteispeliä, mutta tällä kertaa menin 5d/2d peliin, joka olikin hieman tasokkaampaa. pöydässä oli selvästi muutama pelaaja joka tuntui pelaavan silmämääräisesti varsin tasokasta pokeria... Ainakaan en itse omalla tietotasolla havainnut mitään massiivista virhettä heiltä. Toki surkeita pelaajia oli sitten useita ja sen lisäksi joitakin välimuotoja joiden pelissä oli hyviä elementtejä selkeästi, mutta huomasi myös etteivät he mitään ammattitason pelureita ole. Strategiani tässä pelissä oli ymmärrettävistä syistä (rake) kohtuullisen tiukka, joten mitään varsin mielenkiintoista ei tapahtunut lukuunottamatta yhtä jakoa. Ensiaskeleet jakoon otettiin jo aiemmin, pöytään tuli pelaaja joka pelasi hyvin epävakaasti alusta asti, avauskoot vaihtelivat limpistä 15x korotukseen, samoin flopin jälkeen peli oli hyvin ailahtelevaa. Yllätys ei ollutkaan suuri että tämä pelaaja hävisi nopeahkoon tahtiin useamman tonnin, mitä enemmän hän hävisi yhä aggrommaksi peli muuttui, aina siihen pisteeseen asti että hän reshovetteli käsiään todella syvillä ehkä 150bb... Tähän kohtaan sainkin itse sitten AQ käden johon kyseinen pelaaja sitten puski päälle loput merkkinsä, minulle maksu oli varsin helppo vaikka positiot olivat aikaiset... hänellä oli kädessään muistini mukaan 75s tms jolla hän voitti. Samantien hän poistui pöydästä ja näin monen muun pelaajan kasvoissa suuren harmin tunteen... Onneksi itse en ollut efektiivisesti noin syvällä, mutta harmillinen tappio tuosta tietenkin tuli, enkä onnistunut sitä myöhemmin kompensoimaakaan. Pelasin vielä kertaalleen 5/2 käteispeliä, mutta ilman mitään suuria potteja peli oli samantyylistä pääosin, korkea rake ja joitakin hyviä pelaajia ja sitten totaalisia valaita...

Käteispelien osoittauessa oletettua suuremmin raketetuiksi ja varsin tylsiksi (ei 6max, vaan täysi pöytä) päätin pelata vaihteeksi turnauspokeria. Ensimmäisenä menin 550d kaksipäiväiseen turnaukseen sisään lateregginä, kuitenkin pääsin mukaan varsin syvissä vielä sillä blindit olivat muistaakseni 200/100 ja 25 ante ja aloitusstäkki oli huikeat 20k. Rakenne turnauksessa oli kuitenkin varsin nopea ja vastasi ehkä jotain Partypokerin turboa. Ensimmäinen pöytäni oli varsin hauska monella tapaa, kukaan pelaajista ei tuntunut olevan erityisen taitava ja erään saksalaisen kanssa minulla oli turnauksen aikaisessa vaiheessa hauskoja keskusteluja mm. kalastuksesta. Pöydän hajoamiseen mennessä olin muistaakseni lähes kolminkertaistanut merkkimääräni.

Uusi pöytäni vaikutti ensituntumalta ainakin hauskelmaltani sillä istuuduttuani pöytään vastapäätä oleva nainen sanoi ensitöikseen että "ei millään pahalla muille miehille mutta sinulla on ehdottomasti komein paita päälläsi". Kiitin kohteliaisuudesta, mutta keskitin mielenkiintoni uuden pöydän tarkkailuun. Taso tuntui muutaman kierroksen jälkeen kovemmalta mitä aiemmassa pöydässäni. Pöydässä istui jatkuvasti varsin vahvasti pelannut parrakas kaveri jonka naama oli minulle jostain tuttu, kyseessä perinteisesti heikko merkki sillä kasvomuistini tuntuu pokerin yhteydessä keskittyvän ennenkaikkea varteenotettaviin pelaajiin. Kyseisen pelaajan lisäksi pöydässä tuntui olevan muutenkin pelaajia joiden betsikoot yms. vaikuttivat hyviltä, lukuunottamatta sitten oikealla puolella istuvia pelaajia jotka hyvin nopeasti antoivat itsestään informaatiota joka paljasti heidät heikommiksi pelaajiksi. Tässä vaiheessa myös epäilin pöydän naista mahdollisesti kovemmaksi pelaajaksi tai ainakin paljon pokerin kanssa aikaa viettäväksi rikkaaksi henkilöksi, olin nähnyt naisen usein aiemmin keskustelevan ja kaulailevan Dan Shakin kanssa joka on tunnettu highroller ja superhighroller peleistä, Dan Shak kävikin useasti pöydässämme kyselemässä tältä naiselta kuulumisia ja tilannetta (merkkien käsittelystä näki myös että nainen oli viettänyt paljon aikaa livepöydissä). Lisäksi suoraan vasemmalla puolella oli hänen puheista päätellen jonkinlainen paljon livekäteistä pelaava kaveri joka potenttiaalisesti oli vahvempi pelaaja.

Kuten edellä kävi ilmi pöydän taitavimmat pelaajat olivat keskittyneet niin että he olivat positiossa minuun ja heikoimmat oikealla puolen, joten päädyin pelaamaan hieman tiukempaa pokeria kuin aiemmassa pöydässä. Stäkkijakaumat pöydässä olivat muutenkin sellaiset etteivät ne sallineet kovinkaan suurta hulluttelua aggressiivisuuden ollessa kuitenkin varsin suurta. Merkittävin jakoni tässä pöydässä osui sitten parrakasta pelaajaa vastaan jonka olin tähän mennessä luokitellut potentiaalisesti taitavimmaksi vastustajakseni. Jako käynistyi niin että avasin keskipositiosta noin 2x avauskoolla Q:club:T:club:, parrakas kaveri 3bettasi pienehkösti ehkä 2.7x tms cuttofista ja minä puolustin kättäni efektiivisesti stäkit noin 14m ... Floppi oli QJ ja pieni kortti ilman värinvetoa, hän teki pienen jatkobetsin noin 30% ja maksoin, turn oli Q:spade: tässä vaiheessa mietin liidausta kädelläni, mutta päädyin lopulta sököttämään. (ajatukseni että kumpikin peli sinänsä ok ja todennäköisesti ratkaisua pitäisi splitata, otin kellostani satunnaisluvun ja sitä kautta päädyin tekemään miten tein) Vastustajani sökötti perässä, river oli T joka ei täydentänyt takaoven värinvetoa. River luonnollisesti loistava minulle, mutta rangeani ajatellen river ei suinkaan ollut hyvä, sillä vastustajan näkökulmasta hän ajattelee luonnollisista syistä että hänen rangessaan on kaikki AK kombot sekä offarit että suittarit ja minun rangessani niitä ei ole lainkaan. Tästä syystä river ei todellakaan ole sellainen johon minun pitäisi käsitykseni mukaan betsata juurikaan vaan sököttää käytännössä aina. (lisäksi hänen rangessaan toki muutenkin vahvimmat kädet suuremmalla prosentilla, sököreissaan flopissa paljon QJ tapaisia käsiä jne...) Minusta siis selkeä peli itselle tässä vaiheessa oli sökö koko rangella. Sököni jälkeen vastustaja shovetti jonkinverran yli potillisen ja itsellä selvä maksu, hänellä oli kädessään AK, joten hänen pelinsä luonnollisesti oikein. Tämän jälkeen minulla massiivinen stäkki (suhteessa pöydän muihin), josta tosin en päässyt kovin kauan nauttimaan, sillä hävisin vasemmalla olleelle pelaajalle blinditaistelussa preflopallinnissa AJ vs KJ allinnissa epäonnekkaasti. Lisäksi tuli vielä muitakin tappioita, mutta kaikenkaikkeaan olin tyytyväinen peliini ja toiseen päivään pääsin muistaakseni noin 8x alkustäkillä.

Itseasiassa lopetan tältä päivältä sepustukseni tähän, kun omat pelit painaa, mutta voin sanoa että jatko-osa tulee olemaan mielenkiintoisempi, sillä myöhemmin pelasin ehkäpä yhden oudommista käsistäni livepöydissä, jossa tavallaan omassa päätöksenteossa yhdistyivät sekä teoria, että hyvin eksploittaava ajatusmalli. Käsi herätti myös pöydässäni muut pelaajat kutsumaan sekä itseä että vastustajaani hulluksi, mikä aina viite siitä että jotain mielenkiintoista tapahtuu.

• Kiitos Kiitos x 8
  5. Kauris84

Kauris84 Well-Known Member

Saadut kiitokset:
    2 245
    Cerfin tapaan lyhyesti on ainakin omalla näytöllä koko näytön mittainen teksti, hienoa! :clap::mrgreen:

6. Ghaleon

Ghaleon Well-Known Member
    Poker Coach

Saadut kiitokset:
    3 706
    Eikös Bahamalla tähänaikaan oo aina keli vähän kehnoa? Varmaan iso syy et ajottavat noita pokeripaketteja tuollon ku majotus, tilojen vuokra jne. varmaan tosi halpaa järjestäjille.

Mikäs ois ollu heron maksurangen pohjaa tos QTs kädes riverin puskuun? Varmaan painottuen noihin AK blockaaviin komboihin. Oisko joku Q9s menny koskaan pakkaan?

7. Cerf83

Cerf83 Well-Known Member

Saadut kiitokset:
    437
    Mikäli en täysin väärin muista, sademäärä on tammikuussa vuoden alhaisin ja kelit pitäisi todennäköisyyksien mukaan olla parhaat. Stars toimii tässä vähän eri logiikalla kuin Partypoker, joka taasen järjestää omat turnauksensa Karibialla syksyllä hurrikaaniaikaan. Kyllä huono keli on lähinnä aina huonoa onnea, mutta pokeri hyvä olla aina varasuunnitelmana.

Tuohan on aika vaikea kysymys lopulta, vaikka keskityttäisiin puhtaasti teknisiin asioihin. Vastustajan 3-betrangen bluffiosa vaikuttaa tuohon, jotkut suosivat enemmän esimerkiksi pieniä suittariässiä 3betbluffeissa kuin toiset, toiset taas 3-bettaavat enemmän kahden blokkerin offareita, toiset taas enemmän K9s QTs tyylistä... useinhan 3betrangen blufiosuus on kombinaatioita näistä, mutta kokemukseni mukaan suhteellisessa osuudessa on suuriakin eroja. Lisäksi se miten minä pelaan flopin ja turnin vaikuttaa, kuinka paljon reissaan flopissa ja kuinka paljon mahdollisesti liidaan turnissa... Näin mutulla vois jopa ajatella että Q9 ei olis kovin hyvä maksukäsi niin isoon betsiin mitä vastustaja teki, todennäköistä että K blokkeri on tärkeämpi kuin lineaarinen arvo. Lisähuomiona puhtaasti teknisten kysymysten ulkopuolella on miettiä pöytätilannetta myöskin, kyseinen pelaaja oli kohtuullisen paljon paremmin sijoittuneena pöydässä kuin minä. Minun vasemmalla puolella suoraan oli arvioni mukaan pöydän kaksi vahvinta vastusta, taas hänellä oli kohtuullisen paljon suorempi yhteys pöydän heikkoihin pelaajiin jotka vuosivat paljon merkkejä. Tuollaisessa tilanteessa moni saattaa vähän himmata marginaalisten bluffikäsien suhteen ja ajatella suojelevansa turnauselämäänsä ja luottaa siihen että järkevämpi strategia on antaa heikoimpien pelaajien valuttaa merkkejä itselleen, toiset taas ajattelevat näissä tilanteissa mikä on teoreettisesti oikein ja painavat bluffinsa. Näitä tekijöitä kannattaa varmaan punnita tarkkaan ennenkuin makselee KJ tyylisellä kädellä ja tietenkin yrittää Helppimäisesti poimia jotain vastustajan eleistäkin..

• Kiitos Kiitos x 2
  8. Cerf83

Cerf83 Well-Known Member

Saadut kiitokset:
    437
    Jatkan mihin jäin aiemmin...

Toiseen päivään lähdin siis kohtuullisissa asemissa ja bubblekaan ei nyt mahdottoman kaukana ollut enää. Pöytäarvontani oli ehkä hieman helpompi mitä aiempi pöytäni ja kaikenlaisia ihmeellisiä pelejä esiintyi muutaman pelaajan osalta. Valitettavasti itsellä ei mikään paras onni ollut ja hävisin muutaman flipin pieniä stäkkejä vastaan joka aiheutti sen että en juuri mitään bubblepainetta päässyt antamaan vaan lähinnä itsekin jouduin sinnittelemään bubblen ylitse keskikokoisella stäkillä. Bubble sinällään päättyi aika dramaattiseen jakoon, kun nainen jonka kanssa aiempanakin päivänä pelasin flattasi BBstä 79o ep maksuun ja floppi oli 9:heart:9X T:heart: muistini mukaan ja vastustajalla oli Q:heart:J:heart: , käsi meni flopista jo sisään ja Q:heart:J:heart: voitti suoralla.

Bublen jälkeen peli vapaantui kovasti ja sain itsekin tuplattua stäkkini kohtuullisen nopeasti, en tosin mitenkään dramaattisella tavalla, vaan ihan normaaleja potteja puolustamalla ja rankaisemalla paria kaveria jotka avasivat selvästi liian löysästi. Onni kuitenkin loppui kuin seinään kun hävisin todella merkittävän allin potin dominoivalla ässällä menettäen suuren osan stäkistäni... Pari kierrosta tämän jälkeen onneksi onni kävi toiseen suuntaan todella hauskalla tavalla varsin absurdissa jaossa. Olin tauolla käynyt ostamassa kahvia ja keksin jota nautiskelin pelatessani, keksin kuorrute teki sormet tahmeaksi ja siirtäessä kortteja nenäni alle toinen korteista tarttui sormeeni ja käännähti väärinpäin jakaja tuomitsi luonnollisesti että minun pakko pelata jako tuo kortti paljastettuna (Q), katsoin vuoroni tultua toisen kortin ja se oli J, stäkkini oli senverta pieni että minun oli pakko shovettaa toisen kortin paljastumisesta huolimatta... Maksu tuli sitten kannaltani huonoimmalta mahdolliselta kädeltä QQlta ja saman kaverin toimesta joka oli ohivetänyt minut aiemmin. Olin jo henkisesti lähdössä pois, mutta floppi oli suunnilleen paras mahdollinen ilman ohivetoa, kun floppasin J:n ja värinvedon, turnissa sain vielä suoranoutteja ja riverissä tuli toinen J ja nousin lähes kuolleista. Vastustaja soitti suutaan kovasti jaon jälkeen, hän ilmeisesti oli jo unohtanut että oli hetkeä aiemmin itse ollut ohivedon toisessa päässä.Tämän jälkeen minulla oli jälleen hyvin pelattava stäkki ja kykenin sitä kasvattamaan vielä lisää jonkinverran ennen finaalipöytää.

Finaalipöytä käynnistyi sitten mielenkiintoisesti kun sain kuulla että kaikki finaalipöytään päässeet saavat jonkun yllätyspalkinnon. Tämä oli minulle täydellinen yllätys ja toisaalta ongelma, sillä osa palkinnoista oli huomattavan isokokoisia ilmeisesti ja itselläni oli lentomatkalle todella tiukat painorajat 6kg käsimatkatavaraa ja 20kg ruumaan, joten täytyi toivoa hyvää arpaonnea. Itselle arpa toi Dronen joka ei ollut huonoin arpa siitä syystä että oli pienikokoisimpia palkintoja ja toisaalta myöhemmin sain kuulla että se oli myös arvokkain palkinto.

Muutoin finaalipöytäarvonta ei sujunut siinä mielessä kovinkaan hyvin että suurimmat merkkipinot olivat vasemmalla puolellani ja olin ikävässä ICM paikassa, kun pöydässä oli sitten henkihieverissä olleita pikkustäkkejä. Finaalipöytä alkoikin osaltani lähinnä kippailun osalta ja odotellessa pikkustäkkien tippumista, pöydän ylivoimainen merkkijohtaja pelasi myös hyvin aktiivisesti ja aggressiivisesti joten sen suhteen ei myöskään ollut suurta helpotusta tarjolla. Pöydän ensimmäinen potti jonka pelasin oli reshove AKs kädellä ep avaajaa vastaan, poimin myös pari pientä pottia blinditaistelusta myöhemmin, joiden avulla sain hieman kasvatettua merkkipinoani, samaan aikaan onnekseni pöydästä tippui pari kaveria joiden ansioista sain muutamia palkintohyppäyksiä.

Merkittävä käsi kannaltani oli sitten käsi jossa avasin buttonista K8s ja turnauksen ylivoimainen stäkkijohtaja 3betsasi isosta blindistä pienesti. Tilanne ei tietenkään ikävä, en ihan tarkkaan syvyyttäni muista tässä, mutta olen kohtuullisen varma että se oli kuitenkin yli 10m luokkaa, mutta alle 15m selvästi, 3betkoko oop_stä oli niin pieni etten katsonut voivani ainakaan kipata vaikka icm pelasi minua vastaan ja pelasin kättä todella aktiivista stäkkijohtajaa vastaan jolta saatoin olettaa kovaa painetta myös postflopissa. Päädyin maksamaan siis positiosta, floppi olikin suoranainen unelma kun pöytä oli K86 ja vastustaja cbettasi ehkä 35%, päädyin vain maksamaan turni oli sitten muistaakseni 5 joka toi kaksi värinvetoa myös kehiin, vastustaja shovetti ja maksoin samantien ja voitin potin AKta vastaan. Tämän jälkeen minulla olikin reilusti yli miljoona merkkiä, joka nosti merkeissä minut kolmanneksi finaalipöydässä, minulle hävinyt pelaaja pysyi vielä stäkkijohtajana tämän iskun jälkeenkin.

Hetkeä myöhemmin pöydässä pelattiin varsin mielenkiintoinen jako, jossa jossei muuta niin voi antaa ainakin vastustajalle kunnioitusta bluffiyrityksestä. Jako meni niin että CU avasi, todella aggrosti aiemmin pelannut pelaaaja flattasi sb ja bb 3bettasi taasen todella pienesti (kuten näytti olevan tapana livepöydisssä). Alkuperäinen avaaja kippasi ja sb maksoi ja floppi oli AA7 muistaakseni ja pientä cbettiä vastaan sb reshovetti tosi pienesti suhteessa pottiin loput merkkinsä 3bettaaja maksoi samantien ATs kädessään ja allinniin menneellä pelaajalla oli kädessään QJo ilman takaoven värinvetoja.

Kannaltani todella ratkaiseva jako tapahtui sitten pian tämän jälkeen, jako lähti liikkeelle hieman epätavallisesti kun ajatuksissani heitin vääriä merkkejä pöytään ja limppasin vahingossa korotuksen sijasta. (Pöytä pelasi niin että katsoin korotusstrategian olevan limppausta parempi BB:t puolustivat nähdäkseni liian vähän) Vasemmalla ollut kaveri jonka kanssa olin aiempana päivänä pelannut koko ajan käteistä samassa pöydässä korotti välittömästi limppaukseni päälle, muut kippasivat, kädessäni oli J:club:T:club:, joten en voinut kuin maksaakaan (korotuskoko oli noin 3x), hän oli jaon ajan positiossa minuun. Floppi oli muistaakseni T:diamond:7:heart:4:diamond: ja hän betsasi varsin pienesti ehkä 30% tms. maksoin ja turn oli 6:heart: hän betsasi nyt ehkä 60% ja maksoin, river oli muistaakseni 3:spade: ja hän shovetti samantien hieman yli potillisen efektiivisesti (hänellä oli isompi stäkki).. Tässä vaiheessa olin todella pahassa tilanteessa, minullahan oli kädessä hyvin vahva maksukäsi siinä mielessä etten blokannut kahta ohimennyttä värinvetoa. Yritin myös miettiä pelaajaprofiilia vahvasti, sillä kuten aiemmin mainitsin niin olin pelannut pitkään häntä vastaan käteistä aiemmin, siitä informaatio kertoi tiukahkosta pelaajasta joka oli ehkä myös varsin mielikuvitukseton, lisäksi tietenkin käteisen sisäänostotaso (pienin) kertoi paljon pelaajan profiilista. Kolmas asia oli tietenkin fyysinen olemus jota koitin tarkkailla ja Helppimäisesti yritin etsiä merkkejä heikkoudesta tai vahvuudesta. Neljänneksi tietenkin katsoin oman stäkkini kipin ja maksun jälkeen ja tutkin vielä kerran palkintojakauman ja muiden pelaajien merkkipinot. Lopulta informaatio olikin vähän ristiriitaista ja mietin noin 10-minuuttia päätöstäni. Ratkaisevin seikka itselle oli se etten uskonut kyseisen pelaajaprofiilin pelaajan todennäköisesti itselleen taloudellisesti näin merkittävässä tilanteessa kykenevän bluffaamaan ainakaan tarpeeksi ja samalla viestimään noin pitkän aikaa pelkkää vahvuutta eleillään ja päädyin tekemään tuskallisen kipin. Mielialaa kuitenkin paransi se että hän näytti kippini jälkeen A:spade:A:club: käden, toki tämä ei kerro juuri mitään siitä oliko päätös oikea vai ei pitkällä aikavälillä. Hän myös sanoi olleensa pettyneen omaan peliinsä siinä suhteessa että jakoi betsikokonsa niin että riverin betsi oli hänestä ylisuuri.

Tämän itselleni merkityksekkään tappion jälkeen sitten ei pitkään aikaan kohdltani mitään ihmeellistä tapahtunut, muutoin pöydässäni kyllä valitettavasti pikkustäkit keräilivät tuplauksia ja blindit nousivat jyrkästi niin, että suuri osa pöydästä alkoi olla allin tai kippi tilassa, lukuunottamatta kahta pelaaja. Omalta osaltani turnaus sitten päättyi kun shovetin AQs avaamattomaan pottiin ja ylivoimainen merkkijohtaja maksoi TTllä ja voitti flipin. Sijoitukseksi jäi 5. sija ja voittorahoiksi tuli 7.3k dollareissa. Tippuminen ei jäänyt tästä niinkään harmittamaan, koska se oli standarditilanne. Lähinnä mieleen jäi JT jako ja mietteitä siitä missä suhteessa pitäisi tällaisessa tilanteessa painottaa hyvin erityyppistä informaatiota päässä ja mikä olisi tehokas päätöksentekomalli jos on tarjolla paljon keskenään jopa ristiriitaista informaatiota.

• Kiitos Kiitos x 3
    • Mestari Mestari x 1
  9. Cerf83

Cerf83 Well-Known Member

Saadut kiitokset:
    437
    Laitan piristykseksi tähän väliin pari kuvaa finaalipöydästä.

Kuvassa superaggressiivisesti pelannut Venezuelalainen tekee Sipilämäisen nyrkkitervehdyksen mikrostäkkisen valaan kanssa tiputtuaan epäonnistuneella bluffilla. Tämä juuri mies joka bluffasi QJolla miehekkäästi itsensä ulos. Pelasin häntä vastaan aiemmassa pöydässä ja hän poikkesi positiivisella tapaa kyllä populaatiosta olemalla todella aggressiivinen, todennäköisesti yliaggressiivinen mutta tämä strategia näytti toimivan kyllä mallikkaasti.

Vastustajan pettynyt ilme hänen hävittyään minulle tuplauksen K8s jaossa. Kyseinen pelaaja oman arvion mukaan pelasi teknisesti parhaiten vastustajistani finaalipöydässä, antoi mm. todella hyvin ICM painetta muille, hänelle myös hävisin merkkini flipissä, eikä suurikaan yllätys että hän lopulta myös voitti turnauksen.

Minä itse miettimässä turnauksen vaikeinta päätöstä kun vastustaja shovetti yli potillisen ja itsellä hyvä blufficatcheri JTllä. Huomaa että paitavalinta on luonnollisesti karibialaiseen teemaan sopiva.

Vastustajani sanoo spontaanisti "fuck" kipattuani ja esittelee hetkeä myöhemmin AAta ja harmittelee minulle sitä ettei betsannut turnissa suurempaa prosenttia potista jotta riverin shove olisi pienempi suhteessa pottiin.

Tässä reshvovetan saksalaisen avauksen päälle, hänellä oli saksalaispelaajille tyypillinen tapa tehdä 5-minuutin silmiin tuijotuksia yrittäen poimia ilmeisesti jotain riidejä. Fedor sanoi muistaakseni jossain haastattelussa että pitkä silmiin tuijottaminen on halvoissa liveturnauksissa todella tehokasta ehkä tuossa on syy sille miksi näin useammankin saksalaisen noudattavan tätä rutiinia.

Valitettavasti en kehdannut ottaa paparazzimaista kuvaa Maria Hosta suutelemassa kiihkeästi Rainer Kempeä, joten lohdutuksena legendaarinen highrollereiden selättäjä Liv Boeree.

• Mestari Mestari x 5
  10. Cerf83

Cerf83 Well-Known Member

Saadut kiitokset:
    437
    Finaalipöydän jälkeen siirryin seuraavaksi 1K turnausta suoraan pelaamaan, joka ei näin jälkikäteen ajateltuna ollut ehkä paras idea, sillä turnauksen rekiströitymisaika veteli viimeisiään. Uskoisin että silti voitollinen rekisteröityminen, mutta olisin varmaan voinut järkevämminkin käyttää kuin mennä pelailemaan reshovestäkillä 1k turnausta. 1k turnauksesta ei paljoa jäänyt kerrottavaa, paitsi että onnistuin suututtamaan jakajan ja pari pelaajaa ilmeisesti pöydässä kutsuttuani kellon prefloppäätöksessä. Kovin usein en tapaa kelloa kutsua, itseasiassa tämä oli ainut kerta tällä reissulla. Tilanne vaan oli minusta varsin outo, jaossa cutoff avasi ehkä jollain 22bb-26bb stäkillä ja buttonissa ollut kaveri 3betsasi ja tämän jälkeen cutoff siirtyi allinniin jonka jälkeen button mietti useita minuutteja ennen kuin kutsuin kellon. Tämä mietintä olisi ollutkin ehkä ymmärrettävää jos kyseessä olisi ollut joku amatööri tms. mutta juuri hetkeä aiemmin kyseinen pelaaja vieressä ollut pelaaja olivat keskustelleet ja päätöstä miettinyt oli kehuskellut mm. pelaavansa 10/5 tasolla käteistä ja kalliita mtt pelejä ja aikovansa alkaa tekemään jollekin sivustolle opetusvideoita. Mikäli pelaa ammatikseen isoja käteispelejä yms. ei luulisi pelaajalle prefloppäätöksen ottavan minuutteja aikaa... Jostain syystä vaan joillakin pelaajilla on livepokerissa tapana kuluttaa ihan tarpeettomissa paikoissa aikaa jonkinlaisen esityksen takia, tässäkään tapauksessa tuskinpa mitään ihmeellistä informaatiota olisi antanut vaikka hän olisi kipannut nopeasti. Toinen asia sitten ovat esimerkiksi postfloppäätökset tai päätökset joihin liittyy huomattavia ICM efektejä, noihin ymmärtääkin aikaa kuluvan paljon, mutta tuosta tällä kertaa ei ollut kyse. Kutsuttuani kellon, sekä jakaja ja vieressäni ollut pelaaja joka kaveerasi miettijän kanssa alkoivat valittaa etten anna tarpeeksi aikaa miettiä, enkä ole edes jaossa mukana jolloin minun ei pitäisi kutsua kelloa. Vastasin että haluan pelata joitakin käsiäkin ennen blindien nousemista. Tämän jälkeen omalta osaltani ei sitten juuri mitään tapahtumia ollutkaan turnauksessa paitsi reshovetilanteiden odottelua (joita ei tullut), ja bb:stä checkfoldailua kunnes stäkkini oli niin pieni että tipuin puskemalla JQs ja saamalla maksun AKlta.

1k turnauksen jälkeen suunnitelmissani oli enää pelata halpa 330d turnaus seuraavana päivänä. Ensimmäinen sisäänostoni turnaukseen meni niin että hävisin AK vs JJ preflopallinnissa stäkkini takaposition standarditilanteessa. Päätin kuitenkin ottaa toisen sisäänoston myös turnaukseen ja pääsin varsin mielenkiintoiseen pöytään. Pöydässäni istui venäläinen pelaaja jonka kanssa olin aiemmin pelaillut jo ja tunsin vähän hänen peliään. Pöydässäni istui myös yksi Italialainen jonka kanssa olin pelannut muistaakseni kaksi vuotta aiemmin ja muistin yllättävän hyvin hänen peliään ja myöhempi kokemus pöydässä vahvisti että hänen tyylinsä ei ollut muuttunut pätkääkään sitten viime näkemän. Pöydässä oli myös jokun ilmeisesti starssin sponsoroima brassi tms. joka piti pöydässä melkoista showta joka kätki alleen sen että hän pelasi brassiksi varsin epätyypillistä tiukahkoa pokeria. Lisäksi pöydässä oli toinen äärimmäisen agrosti pelannut meksikolainen joka brassin hoitaessa puheet pyöritti pöydässä melkoista pelillistä showta.

Itseasiassa on vaikea kyllin korostaa kuinka agrosti meksikolainen pelasi, itse en juuri edes netissä muista nähneeni vastaavaa. Meksikolainen esitteli vielä ahkerasti käsiään, niin bluffeja kuin valuekomboja saatuaan kipit, joten sain todella paljon informaatiota hänen pelistään pitkin päivää. Jatkuvasti oikeastaan mietin mikä tämän pelaajan status oli, sillä hän aivan selvästi avasi todella paljon löysemmin mitä pitäisi teoriassa ja toisaalta suuri osa hänen näyttämistä bluffeistaan oli todella villejä käsillä jotka sisälsivät todella huonoja kortteja blokkeriefektin kannalta jne. Toisaalta näin paljon taitavaa peliä häneltä ja vahvaa heikkojen pelaajien betsikoon lukemista, merkkien käsittely ja temput myös paljastivat hänen viettäneen todennäköisesti paljon aikaa livepöydässä. Niinpä arvoin kahden vaiheilla onko hän joku liveammattilainen tai muu vastaava joka tullut halpaan turnaukseen huumorilla vain niputtamaaan vastustajia puhtaalla agressiolla tai sitten kyseessä tosiaan paljon pokeria pelaava harrastelija joka on aggressiossa todella järkevyyden rajan toisella puolen. Jokatapauksessa hänen pelinsä oli todella viihdyttävää seurata ja kun tauolla kerroin kaverille miten pelit menee, osuvasti ennustin että jossain vaiheessa minun ja meksikolaisen pelityylit tulevat väistämättä kohtaamaan tavalla joka johtaa suureen pottiin.

Suurimmaksi osaksi päivää en kuitenkaan kohdannut tätä pelaajaa, vaikka olimme samalla puolella pöytää ja olin todellakin valmistautunut vastastrategialla hänen pelityyliään ja ylilöysää availua vastaan. Sensijaan keräsin uudella sisäänostollani todella kovaa vauhtia muulta pöydältä merkkejä, suurimmaksi osaksi postfloppelissä. Ensimmäinen todella merkittävä potti tapahtumiltaan tapahtui kuin pöytääni tuli edellisestä turnauksesta tuttu pelaaja, joka istuuntui suoraan oikealle puolelleni varsin pienellä merkkimäärällä ehkä 3.5m. Ensimmäinen jako jonka hän pelasi oli tilanne jossa koko pöytä häntä ennen kippasi ja hän shovetti buttonista ja minä olin siis sbssä KQs kädessä, brassi istui BBssä niin pienellä stäkillä että menin buttonin shoven päälle itsekin suoraan allin. Tämän jälkeen alkoi erikoinen näytös, brassi katseli korttejaan ja sanoi että nyt on vaikea päätös ja aloitti pitkän mietinnnän, noin kolmen minuutin päästä hän maksoi viimeen ja käänsi pöytään AA:n. Pienen merkin omanut pelaaja kirosi tästä ja itselläkin kyllä teki lähes mieli, vaikka potti ei mikään iso ollut suhteessa merkkipinooni. Rangaistus tuli kuitenkin slowrollaamisesta kun pöytään tuli QQ ja brassi oli ulkona, samoin kuin toinen pelaaja.

Tämän jälkeen jatkoin todella tasaista merkkien keräämistä, oikeastaan ilman lainkaan kuoppia matkassa. Suurimman osan käsistä pelasi kuitenkin meksikolainen, pelaten mm. todella miehekkään jaon jossa 4betsasi vanhempaa miestä ja 3barreloi stäkkinsä todella pieniä betsikokoja käyttäen ja miehen kipattua näytti 46o kättä.. Joitakin hetkiä myöhemmin hän bluffasi uudestaan samaa miestä shovettamalla riverin blokkibetsin päälle muistaakseni KJ9 ja kahden pienen kortin pöytään ja esitellen 45s kättä. Itse en meksikolaista vastaan tässä vaiheessa kuin pari jakoa toisessa 3betsasin JJn hänen aikaisen position avausta vastaan ja toisessa TT kummassakin kädessä hän tosin luovutti floppiin.

Epäilin jo etteikö ennustukseni meksikolaisen kanssa törmäämisestä toteutuisi, kun huudettiin että enää on kuusi kättä jäljellä sitten päivä on ohitse. Kohtaaminen kuitenkin tapahtui toiseksi viimeisessä jaossa kun olin BBssä ja meksikolainen tällöin buttonissa ja pelatessamme vajaata pöytää. Hän avasi 2.5x avauskoolla ja itsellä kädessäni oli K:spade:2:spade:, harkitsin tässä jopa reshovea vaikka hän oli reshoven mukavuusaluettani hieman syvemmällä, kuitenkin tiesin sen olevan voitollista varmasti ottaen huomioon sen mitä tiesin hänen avausrangensa laajuudesta. Päädyin lopulta kuitenkin vain maksamaan ja floppi oli K:club:8:club:4:heart: . Sökötin ja hän cbettasi todella pienesti noin 22% potista. Olin pelannut kaverin kanssa todella kauan joten olin hyvin varma hänen floppistrategiastaan ja siitä että hänen lähestymistapansa oli kirjaimellisesti betsata joka kädellä rangestaan tällaiseen pöytään ja juuri tällaisella todella pienellä betsikoolla. Punnitsin vaihtoehtoja hetken ja mietin käytännössä vain sitä miten voisin hyödyntää parhaalla mahdollisella tavalla hänen bluffitaipumuksiaan ja löysyyttä joita olin koko päivän todistanut. Tuolloin omasta mielestä paras strategia oli reissata suhteellisen pienesti flopissa tämän reissun en uskonut aikaansaavan paljoa kippejä, sen jälkeen suureen prosenttiin turneista tarkoitus oli jatkaa betsaamista ja sököttää riveri ja antaa hänen tehdä temppunsa kirjaimellisesti. Toiminkin noin ja meksikolainen maksoi ja turni oli 5:spade:, nyt toimin suunnitelman mukaan ja betsasin vain noin 40% potista tavoitteena saada hieman valueta kädellä, mutta toisaalta manipuloida meksikolaisen range sopivan laajaksi jotta hän saapusi riveriin suurella määrällä potentiaalisia bluffikomboja (jotka hän bluffaisi näkemäni perusteella aina) sekä potti sopivaksi jotta hänelle jäisi arvioni mukaan sopiva stäkki suhteessa pottiin bluffishoveen. River oli A:diamond: joka ei nyt tietenkään paras kortti ollut, mutta ei tässätapauksessa myöskään erityisen huono, koska flopin reissuni yhdessä turnin betsiini kuitenkin rajoitti aikatavalla hänen Ax komboja. Esitin mahdolllisimman hyvin että A vaivaannuttaisi minua ja sökötin odottaen innolla hänen shoveaan. Se tapahtuikin ja maksoin alle sekunnissa ja hän sanoi "onneksi olkoon sait minut, bluffasin" näytin käteni ja hän yhtäkkiä muuttaa mielensä ja sanoi "anteeksi ei ollut tarkoitus slowrollata sinua uskothan" ja näyttää K6o:n. Pöydässä kaikki katsovat täysin epäuskoisena sitä mitä on tapahtunut, toisaalta pitäen vastustajan bluffia pähkähulluna, että myöskin minun peliäni. Itsekin olin hyvin epäuskoinen, oletin vastustajan todella rankasti ylibluffaavan riveriä ja kääntäen 4x ja 5x ja jopa 8x kombojaankin bluffiksi, mutten olettanut sentään että hän kääntää heikkoa Kx komboa bluffiksi. Toisaalta en voi kovin pettynyt olla sillä hän tuskinpa olisi sököttänyt perässä yhtään ainuttakaan pienempää paria tai ohimenneitä vetojaan vaan bluffannut ne kaikki, mutta kyseinen kombo paljasti miehen entistä hullummaksi bluffaamisen suhteen mitä edes saatoin uskoa. Käsi oli kaikenkaikkeaan kylllä todella älytön, mutta omalta osalta perustui nimenomaan vastustajakohtaiseen strategiaan, jonka hyvyydestä tosin voi olla montaa mieltä. Kuitenkin käsi oli absurdiudessaan varsin hauska ja minulta kysyi vielä seuraavanakin päivänä pöydässä neljä pelaajaa että mitä ihmettä tuossa kädessä tapahtui oikein.

• Mestari Mestari x 3
    • Hauska Hauska x 1
  11. Cerf83

Cerf83 Well-Known Member

Saadut kiitokset:
    437
    Ensimmäinen päivä päättyi edellä kuvaamaani dramaattiseen jakoon, jossa hävisin suuren potin, mutta minulle isku ei ollut niin dramaattinen mitä olisi voinut kuvitella sillä olin todennäköisesti ennen tätä koko turnauksen merkkijohtaja ja menetin ehkä noin 40% merkeistäni. Toiseen päivään pääsin siis tappiosta huolimatta vielä kelvollisista asemista. Toinen päivä alkoi sillä että sain heti pöytään tultuani kyselyitä kahdeltakin eri pelaajalta edellisen päivän viimeisen jaosta kysymyksiä rutkasti, selitin lyhyesti heille ajatteluani ja sitä että toimintani perustui aiemmin näkemääni. Valitettavasti arpa ei suosinut minua pöytäarvonnan suhteen siinä mielessä että meksikolainen oli arvottu toiseen pöytään, mutta muutoin pöytäarvonta nyt ei erityisen huono ainakaan ollut, kun peli alkoi, niin pöytä tuntui kohtuullisen pehmeältä. Yksi ikävä virhe minulle sattui, joka myöhemmin jäi harmittamaan... Jaossa buttonissa istui suhteessa minuun venäläinen kaveri jonka kanssa olin pelannut aiemmassa turnauksessa myöskin yhdessä, sekä tässäkin turnauksessa aiemmassa pöydässä, joten minulla kohtuullista infoa hänen pelistään ja etenkin preflopaggresiivisuudesta. Jaossa venäläinen avasi normaalin avauksen ja minulla oli 77 sb:ssä, suunnitelmissani oli 3-betata ja maksaa hänen mahdollinen puskunsa, valitettavasti katsoin hutiloiden hänen merkkipinoaan ja uskoin hänellä olevan enemmän takanaan mitä todellisuudessa oli. Tämä sai minut käyttämään hieman suurempaa 3-bet kokoa jota olisin halunnut, venäläinen mietti pitkään ja sanoi lopuksi että uskoo olevansa edellä, mutta sanoi että kippipotentiaali näyttää vähäiseltä noin isoa 3-betsiä vastaan ja kippasi näyttäen minulle 44. Tämä luonnollisesti harmitti paljon ja hetkeä myöhemmin tarkistin hänen merkkipinonsa ja huomasin että en ollut tehnyt kovinkaan tarkkaa laskentatyötä koska olin olettanut vain yhden pinon osalta takana olevien merkkien olevan isompia vaikka todellisuudessa vain osa päällimmäisistä merkeistä oli suurempia. Valitettavaa todellakin, etenkin kuin venäläinen päätyi lopulta sijoittumaan vielä edelleni. Nettipeleissä joissa aikapaine on usein suuri tämäntyyppistä tapahtunee hyvinkin usein, mutta näissä turnauksissa joissa vain yksi pöytä edessä ja aikaa lähes rajattomasti, pitäisi kyllä tehdä tarkkaa työtä vastustajan merkkipinojen laskemisessa.

Tätä yhtä perseilyä lukuun ottamatta pelasin kohtuullisen vahvasti mielestäni suhteutettuna omaan tasooni ja onnistuin hieman lisäämäänkin merkkipinoani. Juuri tarkassa bubblessa tapahtui lopputurnaukseni kannalta hyvin merkityksekäs jako. Minut siirrettiin ensin uuteen pöytään ja tulin suoraan isoon blindiin täysin tuntemattomien pelaajien ympäröimäksi. Minulle jaettiin kortit ja näin kädessä KK:n, päätin pelata vähän psykologista peliä ja sanoin pöydälle "terve olen Suomesta, muistakaa että nyt on bubble ja minulla on paljon merkkejä", button avasi ja 3betsasin saman tien ja muut pöydässä naureskelivat liittyen aiempaan kommenttiini yhdistettynä aggressiiviseen peliini, button kuitenkin maksoi 3betsini ja pöytä tuli muotoon 234 ja laskin potin samalla järjestellen merkkejäni ja sanoin vastustajalle että "hyvä pöytä minulle minun pakko jatkaa betsaamistani" ja löin pienen jatkobetsin, vastustaja maksoi, turni oli varsin hyvä minulle, sillä se paritti kakkosen ja tosin toi värinvedon myös esiin... Sanoin että "hyvä kortti edelleen minulle" ja jatkoin betsaamista isommalla betsillä jotta sain turniin sopivankokoisen shovepaikan, vastustaja maksoi edelleen ja riveri oli T ilman värinvedon täydentymistä ja shovetin... Vastustaja aloitti miettimisen ja heitin vielä psykologisena pelinä kommentin "haluatko bublata tosiaan" joka sai koko pöydän naureskelemaan, vastustaja joka mietti, oli selvästi hyvin hermostunut tästä... Tyypilliseen bubbletapaan myös muista pöydistä kerääntyi runsaasti yleisöä pöytämme viereen katsomaan mitä tapahtuu, lopulta vastustaja maksoi ja näytin käteni, hän näytti ATo käden ja voitin noin 560k potin, joka oli todella massiivinen tässä vaiheessa turnausta. Hävinnyt vastustaja aloitti äänekkään protestoinnin vieressäni istuneelle pelaajalle, joka oli naureskellut äänekkäästi kesken hänen mietinnän kommenteilleni. Mitä tulee vastustajani rivermaksuun niin en itse pitänyt sitä erityisen hulluna (toisin kuten eräät pöydässä), hänen kädessä kuitenkin paljon hyviä ominaisuuksia, kuten että hän blokkasi AAta ja TTtä, A5s jne., ei blokannut ohimennyttä värinvetoa. Hänellä oli myös hieman enemmän merkkejä kuin minulla lopulta, joten hän ei edes lopulta bubblannut turnausta vaan pääsi rahoille.

Tämän jälkeen bubble pian puhkesi ja peli normalisoitui ainakin osittain, tosin eräs vanhempi herrasmies pöydässäni teki kohtuullisen suuren virheen kertoessaan lyöneensä vedon ennen turnausta finaalipöytään pääsystä ja hän sanoi voittavansa 10k pelkästä finaalipöytään pääsystä. Vaikka yleisesti ei pitäisi vastustajien puheisiin pokeripöydässä luottaa, päättelin että tämä todennäköisesti totta ja finaalipöydän lähestyessä käytin sitä pari kertaa hyväksi asettamalla ylimääräistä painetta tätä vastustajaa kohtaan. Muutoinkin pöytäni oli kohtuullisen hyvä, suurin osa pelaajista oli tasoltaan lähinnä hyviä harrastelijoita jotka eivät pelanneet erityisen vahvasti, mutta eivät toisaalta eivät suoranaisesti tunkittaneetkaan merkkejään. Poikkeuksena eräs saksalainen pelaaja jonka kanssa olin aiempina vuosina pelannut kahteen kertaan samassa pöydässä, hänet muistin pelaajaksi joka oli kykenevä varsin luovaan ja aggressiiviseen peliin. Lähinnä tämän pelaajan suhteen koetin pelata rangeni huolellisesti ja toisaalta hieman jopa luovuttaen EV:tä, mikäli kykenin pienentämään varianssia merkittävästi, sillä katsoin saavani pienemmällä varianssilla merkkejä loppupöydältä, joiden peli oli enemmän ennalta arvattavaa passiivista ja vähemmän luovaa. Valitettavaa tosin kannaltani oli että hieman ennen finaalipöytää koin pari ikävää takaiskua saatuani kaksi varsin vahvaa kättä kärkiparin ja kaksi paria, ensimmäisessä kädessä päädyin tekemään melkoisen sankarikipin turnissa, koska en uskonut yksinkertaisesti kyseisen vastustajan löytävän pöytään tarpeeksi bluffeja. (myöhemmin finaalipöydässä hän kyseli kädestäni ja sanoi hänellä olleen setin, en uskonut oikeastaan että hän edes huijasi koska hän oli silloin parin blindin stäkillä kuoleman kielissä, joten vaikea nähdä motiivia sille, joten todennäköisesti kippini oli lopputulosta ajatellen ainakin oikea) Toisessa kädessä minun turnauksen pelasti taas se että pöytä runnasi suoran yhden kortin päähän jolloin vastustaja sökötti riverin setillään ja päädyin menettämään vain merkittävän osan merkeistäni, mutten kaikkia.

Valitettavasti siis finaalipöydän alkaessa olin menettänyt merkittävän määrän merkkejä lähinnä kahdessa jaossa. Taaskin suoritettiin yllätyspalkinnon arvonta ja tällä kertaa onni ei ollut yhtä myönteinen ja voitin matkakaiuttimen ainoastaan, joka taisi olla huonoimpia arpoja, tosin positiivisena puolena palkinto oli sentään kooltaan pieni. Finaalipöydässä suunnitelmani olivat lähinnä stäkin tuplauksen hakemisessa ja toisaalta palkintohyppyjen hakemisessa, koska pöydässä oli minua vieläkin pienempiä merkkipinoja, joiden nopea putoaminen oli enemmän kuin todennäköistä. Finaalipöytä alkoi varsin ennennäkemättömällä tavalla kun katsomoon tuli suuri joukko juopuneita saksalaisia joiden selvä tarkoitus näytti olla etenkin purkaa pettymystä pilkkaamalla pöydässä istunutta naispelaajaa. (tämä oli ilmeisesti tiputtanut heistä useammankin aiemmassa vaiheessa turnausta, heidän mielestään todella kyseenalaisilla maksuilla ja pelillä). Itsekin pääsin todistamaan pariin otteeseen naispelaajan taipumuksia kun pöydässä tiukasti pelannut virolainen allinnissa ollut pikkustäkki ja nainen olivat samassa potissa ja riverissä pöytään jossa oli muistini mukaan A T9 8 Q nainen betsasi itse AK:lla ja maksoi suuren shoven virolaiselta, vaikka naispelaaja blokkasi KJtä jne. maksu vaikutti varsin pähkähullulta sillä oikeastaan täysin mahdotonta kuvitella että tuollaisen profiilin pelaaja todennäköisesti hänelle ensimmäisessä finaalipöydässä heti alkuun pikkustäkin ollessa allinnissa jaossa käytännössä kääntäisi riverissä jonkun JT käden valtavaksi bluffiksi (virolaisella olikin oletettu KJ nutsit). Taustalla olleet saksalaisetkin riemastuivat naisen maksusta ja huutelivat taasen... Seuraavaksi nainen teki todella löysän maksun reshovea kohtaan QJolla, tämä yhdistettynä aiempaan jakoon jossa nainen oli kysellyt miksi hänen pitää näyttää hävinneen kätensä pelissä ja hänen kanssa käymän keskustelun johdosta tein sen käsityksen että hän pelasi lähinnä käteispelejä eikä ymmärtänyt juuri mitään ICM-efektin merkityksestä turnauspokerin finaalipöydässä. QJo maksun jälkeen saksalaiset taas huutelivat taustalla pilkkoja gto-maksusta yms. tässä vaiheessa itsekin jo puutuin tilanteeseen ja pyysin turnausjohtajaa hiljentämään saksalaiset taustalla. Vaikka he kuinka olisivat harmistuneita tippumisestaan niin ei finaalipöytään kuulu katsojien pilkkahuudot toisille pelaajille. Luulisi vahvaksi pelaajiksi itseään pitävien saksalaistenkin ajattelevan sitä että omaa leipäänsä he syövät, jos huonolla käytöksellään karkottavat heikommat pelaajat pöydistä. Saksalaiset hiljennettiin ja onnistuin vielä itsekin ennen ruokataukoa tuplaamaan merkkipinoni TT vs A6o allinnilla, jossa taasen naispelaaja toimi maksajana.

Tauon jälkeen tilanne edistyi kannaltani varsin hyvin kun sain muutamia palkintohyppäyksiä, kunnes sitten kohtasin kohdaltani ratkaisevan jaon. Toiminta alkoi niin että koko pöytä ennen minua kippasi ja sain itse käteeni KKn buttoniin, blindien ollessa näin suuret suhteessa merkkeihini noin (13bb stäkki) ehdottomasti enimmäkseen strategiani on shovettaa buttonista käteni, KK kuitenkin oli sellainen, jonka halusin avata etenkin kuin BB:ssä oli nainen, jonka arvelin heikoksi pisteeksi, sb:ssä puolestaan oli arvioni mukaan pöydän vahvin pelaaja, joka ehdottomasti ymmärsi icm efektin päälle ja saattoi kohtuu usein reshovettaa avaukseni päälle. Avasin 2x avauskoolla ja oletin naisen maksavan hyvin laajasti ja samoin reshovettavan hyvin laajasti. Floppi oli kannaltani kohtuullinen QQJ, nainen sökötti... Tässä kohtaa ajattelin että minun tilanteessa todennäköisesti oikea ratkaisu on betsata joskus ja sököttää joskus KK, katsoin kellosta satunnaisluvun ja sain korkean frekvenssin betsin, betsikooksi valitsin pienen 1/4 potista. Vastustajani maksoi ja turn oli joku blanko muistaakseni 4 ja tässä vaiheessa päädyin sököttämään. River oli Q ja nainen betsasi pienesti jotain hieman ylitse puolen potin. Ajattelin tässä lyhyesti pelaajaprofiilia ja tilannetta teoreettisesti sekä käytännön tasolla. Käteispelitilanteessa tiesin että tämä on osaltani tietenkin hyvin selkeä shove, mutta tässä tilanteessa toki vastaani työskenteli ICM osittain ja tutkailin vielä muiden merkkejä. Mietin myös tilannetta kombojen suhteen ja vastustajan suhteen, mietin noin yleensä kuinka usein hänellä oli Qx ja tiesin että ainakin teoriassa Qx pitäisi olla suuren frekvenssin korotus jo flopista ja koska vastustaja oli löysä ja aggressiivinen oletin hänen pelaavan paljon korotusta jo flopissa, oletin myös että hän shovettaisi Qx todella usein riverissä loogisista syistä. Qx ei tietenkään voinut sulkea pois rangesta tälläkään linjalla, oletin joka tapauksessa että ottaen huomioon flopin pelkän maksun ja riverin betsikoon vähentävän oleellisesti Qx komboja ja toisaalta tietenkin kombinaatioanalyysi vahvasti puoltaa Jx kombojen dominanssia valuebetsissä. Tulin kohtuullisen pian siihen loppupäätökseen että shove olisi oikea peli ICM tilanteesta huolimatta,etenkin kun uskoin tämän vastustajan olevan pelaajatyyppiä joka ei varmasti koskaan tee Jx kombolla mitään erikoista sankarikippiä. Shovetin ja sain saman tien maksun Q9o:lla ja olin ulkona, joten turnaus päättyi lopulta varsin murheellisesti 6. sijaan ja 3.6k jämärahoihin ja edelleen ensimmäinen Pokerstars livepokaali jäi haaveeksi... jo neljäs finaalipöytä ilman voittoa kyseisen järjestäjän live-turnauksissa...

Mitä tulee peleihin yleensä, niin pääpiirteittäin olin peliini jopa todellakin tyytyväinen, tosin etenkin jälkimmäisessä turnauksessa suorituksen osalta jäi kaihertamaan virheet joita tuli muutama tehtyä varsin turhaan ja osittain siitä syystä etten käyttänyt tarpeeksi aikaa esimerkiksi merkkien laskemiseen. Positiivista tietenkin oli että sain voitoilla suunnilleen lomani kustannettua, Bahamahan ei ole mitään halvimpia paikkoja lomailuun, kuten 20 dollarin hampurilaiset ja 10.5 dollarin vesipullo todistanevat joten mikään varsinainen tulojen lähde matka ei ollut, mutta sehän ei olekaan loman tarkoituskaan. Takaisin tuleminen oli sitten mielenkiintoista tällä kertaa, lensin välilennolla Kuuban kautta Saksaan ja kone oli pullollaan pokerinpelaajia mm. tuttuja finaalipöydistä ja aiemmista peleistä ja kentällä tuli juteltua paljon heidän kanssaan, mukana koneessa myös hyvinkin nimekkäitä pelaajia kuten Steffen Sontheimer. Välilasku Kuubaan oli ikävä siinä mielessä kun näki että kentän aula oli täynnä suomalaisia, jotka olivat juuri palaamassa suoralla lennolla Helsinkiin, itsellä olisi edessä vielä tuskallisesti lento Frankfurtiin ja siellä jättimäinen odotus ennen lentoa Helsinkiin. Havannan lentokenttä yllätti myös hinnoillaan jotka suorastaan naurettavan edullisia verrattuna hintoihin Bahamalla tai yleensä moniin kenttiin verrattuna. Itse jatkolennolle noustessa jouduin sitten kohtuu merkittäviin ongelmiin kun rajaviranomaiset eivät tahtoneet päästää minua lentokoneeseen kun en omannut paperilippua lainkaan, vasta todella pitkien manailujen jälkeen pääsin koneeseen.

Nyt seuraavaksi edessä olisi live-pelaamisen osalta Tallinnan turnausviikko johon olen pääturnaukseenkin lipun jo voittanut ja into on kohtuullisen kova. Tunnelma on sellainen että olen hyvinkin paljon kokemuksen myötä kehittynyt livepelaamisessa ja osaan ottaa erinäköisiä asioita huomioon mitä aiemmin. Vielä kuitenkin kehitettävää riittää etenkin merkkipinojen hahmottamisessa jatkuvasti ympäri pöytää, sekä tietenkin aina Helppimäisten vastustajien tutkiskelutaitojen kehittämisessä.

• Kiitos Kiitos x 1
  12. Cerf83

Cerf83 Well-Known Member

Saadut kiitokset:
    437
    Pakko kommentoida tätä varsin absurdia kättä josta kuulin kun satuin olemaan paikalla itsekin Tallinnan kuningas turnauksessa. Jako on todella outo, siinä mielessä koska jaossa mukana ainakin kaksi ammattilaispelaajaa, ja jako pelaantuu niin miten sen ei minusta koskaan pitäisi pelaantua vähänkään enemmän NLää pelaavien kesken.

Niille jotka eivät jaksa videota katsoa voin tässä kirjata samalla jakoa, kyseessä siis finaalipöytä Kings of Tallinn turnauksesta, Juha Helppi ilmeisesti toisena merkeissä noin 2.1M takana alussa, buttonilla olevalla pelaajalla (Tamasauskas) takana noin 1M ja BBllä joka stäkkijohtaja (Totti) on takana 2.5M, blindit ovat 40k/20k ja ante käsittääkseni 5k.

Käsi alkaa kun Helppi avaa UTGstä 2x 80k kädessään Q:club:Q:heart: ja Tamasauskas flattaa buttonista A:diamond:K:spade:, takanaan siis noin 25bb, joka on vähintäänkin poikkeuksellista ja minusta selkeähkö virhe myös. Isolla merkkipinollaan Helpin avausrange tietenkin on sellainen että AK pitäisi noin 100% kerroista panna sisään prenä, kyse on vain siitä, haluaako sen reshovettaa suoraan vai 3bet maksaa. Itse todennäköisesti olisin vastaavassa paikassa AKon painanut suoraan sisään ja ns. kerännyt suurimmaksi osaksi hyvät rahat anteista ja blindeistä ja korotuksesta. Joka tapauksessa button jostain ihmeen syystä päätyy flattaamaan A:diamond:K:spade:n ja vuoro siirtyy Totille, joka on BBssä kädessään 8:spade:8:heart:, tämä on luonnollisesti varsin selkeä flatti tässä tilanteessa.

Floppi on 7:heart:Q:diamond:8:club:, BB sököttää... Helppi päättää tässä tehdä jotain joka on minusta hieman ehkä jopa epätyypillistä eli betsaa kärkisetillään 41% potista. Syy miksi minusta peli on epätyypillistä, liittyy siihen että jos mietitään hiukan prefloprangeja, niin tässä ICM tilanteessa etenkin Tamauskasin kaltaisen buttonpelaajan range on jo alunalkaenkin todella vahva ja Q korkea floppi osuu siihen äärimmäisen hyvin (todennäköisesti esimerkiksi kaikki AQo ja AQs kombot ja KQs QTs QJs kombot, lisäksi kaikki pienemmät setit jne...) Kaiken kaikkiaan Helpin cbetfrekvenssi etenkin hänen käyttämällä isohkolla cbetkoolla tulisi olla minusta hyvin pieni nimenomaiseen floppiin. Varsin loogisesti se yksi ensimmäisistä absoluuttisen vahvoista käsistä jota näissä tilanteissa yleisesti sökötetään Helpin asemassa on nimenomaisesti kärkisetti mm. sen blokkeriefektin takia. Joka tapauksessa Helppi betsaa ja Tamasauskas päättää luopua AKstaan. Tässä vaiheessa Totti reissaa Helpin 120k betsin 295k joka vaikuttaa luonnollisesti hyvältä peliltä. Helppi maksaa kärkisetillään.

Turn tuo pöytään 7:spade: ja tässä kohtaa Totilla on aivan loistava tilanne, mikäli olisin hänen tilanteessa olettaisin Helpin suurimmaksi osaksi sököttävän kärkisetin flopilla, joten kädessäni lähes aina nutsit ellei nelosia lasketa, lisäksi suoranvedotkin vetävät nyt kuollutta. Totin 335k betsi 880k pottiin vaikuttaakin ihan ok peliltä, Helpin kohdalla tässä on kyseessä sitten todella unelmapaikka, hän häviää vain nelosille ja maksaakin perässä.

Riverin tuo pöytään J:club: joka on Totin kannalta varsin hyvä kortti (Helppi sököttää usein JJn oletettavasti flopilla ja silloinkin jos betsaa on oletettavasti kipannut sen jo tähän mennessä) T9s on varmasti vahvasti splitattu flopilla, mutta ne kombot jotka Helppi päätti betsata taasen ovat 100% kerroista mukana tässä vaiheessa joten itse asiassa riveri tuo näiltä suorilta lisää valuteta Totille. Nyt kuitenkin tapahtuu omasta mielestä jotain varsin käsittämättätöntä Potti on nimittäin 1.6m ja Helpillä on takana vain 1.4m silti shoven sijasta Totti päättää betsata pienehkön betsikoon blokkerin ja shoven väliltä tilanteessa jossa valinta vaikuttaa täysin käsittämättömältä. Tämän jälkeen Helpiltä tietenkin helppo shove täyskädeltä ja Totti kippaa ilmeisesti tarkoituksena puolustaa tässä riverpelissään ainoastaan yhtä komboa rangessaan eli nelosia?

Kaiken kaikkiaan todella uskomaton jako jossa kaikki pelaajat tekivät todennäköisesti jossain vaiheessa vääriä päätöksiä. Totin kohdalta voin sanoa että olen hänen kanssaan pelannut suhteellisen paljon livepokeria ja tämä jako ehkä antaa hänestä turhan huonon kuvan, pitää muistaa että liveturnauksen pitkät pelirupeamat lisäävät paljon virhealttiutta jokaisella pelaajalla. Lisäksi hän ei omaa samanlaista pitkää kokemusta tv-pöydässä pelaamisesta kuin vaikkapa Helppi, voisin hyvin uskoa että itsekin ensimmäisillä kerroilla saattaisin pelata paljon heikommin tällaisessa painetilanteessa kuin normaalioloissa.

13. Cerf83

Cerf83 Well-Known Member

Saadut kiitokset:
    437
    Tein hieman työtä tässä Monkersolverilla joka pitäis antaa approksimaatioita multiwayspoteissa strategioihin. Ihan mielenkiinnosta halusin etenkin tutkia QQn betsifrekvenssiä ja mikäli nyt en suuria virheitä asetuksissa tehnyt (ensimmäinen käyttökerta ohjelmalla) niin tulokset Helpin käyttämällä betsikoolla kertovat että QQn on 0% kerroista cbet. Cbetrange näyttää tämänkaltaiselta Helpin positiossa flopilta.

Lyömällä tuo range Piosolveriin, voidaan arvioida sitten kummankin peliä myöhemmillä streeteillä... Tulokset näyttävät flopin osalta siltä että 88 setti on 100% korotus Totille. Turnissa Totin pitää 88lla miksata sekä sököä että betsiä ja riverissä 88 on aina shove, mikä ei yllätys kun mietitään pelaajien oletettuja rangeja.

#63 Cerf83, 20.2.2018
    Viimeksi muokattu: 20.2.2018
  14. Cerf83

Cerf83 Well-Known Member

Saadut kiitokset:
    437
    Pakko laittaa tämä jako vielä tänne kun analysoin sitä juuri, senverta miehekäs maksu vastustajalta riverissä.

15. Rataraato

Rataraato Active Member

Saadut kiitokset:
    237
  16. Kyyberi

Kyyberi Well-Known Member
    Ylläpidon jäsen Poker Coach Moderator

Saadut kiitokset:
    2 746
    Aika kovalla frekvenssillä pisti sut 97/57 kädelle :D

Lataa...